Gezonde Leefstijl Training

 
 

 

Eigen gedrag: geef je het goede voorbeeld.

Vraag 1: als je kijkt naar je eigen eetgedrag, is dat dan altijd helemaal goed of eigenlijk best wel slecht .

Vraag 2: hetzelfde over je eigen sport- en beweeggedrag.

Nu kom je erachter dat je het niet helemaal goed doet maar dat is echt niet erg.

Dat is helemaal niet erg, maar het is wel goed om zelf te weten wat je goed doet of nog niet.

Wat maakt gedragsverandering lastig?

Druk, geen tijd

Geen zelfvertrouwen

Geen motivatie, te lui

Te groot voornemen

Hoe lukt het wel.

Maak een plan en maak tijd

Doen en ervaren

Iets zoeken wat je leuk vind

Iets belangrijk gaan vinden

Een beloning bedenken

Kleine doelen

En lukt het niet, start opnieuw!

Probeer dit eens te gaan doen.

Volgende week zet ik meer.

1-Basisregels.

Kinderen en eten kan een ware uitdaging zijn.

Hier zal ik de gezonde leefstijl training plaatsen met tips en tricks.

Maar ook wat wel en vooral wat niet te doen.

Doe er uw voordeel mee.

Gezond eten: 6 basisregels

1-Geef je kind zoveel mogelijk water in plaats van sap. In sap zitten veel suikers, dat is niet goed voor de tanden en het gewicht. Wees ook matig met limonade met zoetstoffen. Het is beter om kinderen te laten wennen aan minder zoete smaken.

2- Besmeer de boterhammen altijd met een vet smeersel zoals margarine of boter. Halvarine is eigenlijk niet vet genoeg voor jonge kinderen (onder de 4 jaar). Kinderen hebben de vetten nodig, en ook de vitamines die erin zitten

3- Kies zoveel mogelijk voor volkorenproducten, dus voor volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Het vult beter en er zitten meer vezels en vitamines in

4-Zorg dat je kind voldoende groente en fruit binnenkrijgt. Hier zitten belangrijke vitamines, mineralen en vezels in. Bovendien zijn de eerste levensjaren belangrijk voor de ontwikkeling van eetgewoonten zoals het eten van groente

5-Denk aan de vitamine D-druppels of pillen, tot 4 jaar moeten kinderen 10 microgram per dag extra vitamine D hebben.

6-Baby's jonger dan een jaar mogen absoluut geen honing eten en geen gewone melk drinken.

Ook het onderstaande is belangrijk.

 

Besef je dat de porties kinderkoekjes of andere 'kinderproducten' vaak te groot zijn voor kinderen. Laat zakjes delen, of bewaar wat voor een volgende keer.Snoepen moet kunnen zo af en toe, al lijkt er soms geen eind aan te komen. Bekijk onze tips voor gezond snoepen.Extra vitamines in sapjes, snoep of ijs maken de producten niet gezonder. Trap er niet in.

Voor nu heel heel veel succes.

 

 Les 2 Deel 1 Gedragsverandering

 

 Gedragsverandering bij je kinderen gaat over gedragsverandering bij kinderen.

 Hoe is  het de afgelopen week  gegaan met ieders goede voornemens om iets van het gedrag te veranderen.

Is het gelukt? Goed gedaan

Is het niet gelukt?  Misschien was uw doel te hoog Het is in elk geval niet erg dat het niet is gelukt.

Probeer het met een kleiner doel nog een keer.

Gedragsverandering bij kinderen, wat is gezond gedrag.

 Gezond gedrag  verschilt per leeftijdsgroep .

Beantwoord voor uzelf  met onderstaande leefftijden wat zou het gedrag kunnen  zijn.

·         Leeftijd 0-3 jaar

·         Leeftijd 4 – 8 jaar

·         Leeftijd 8 – 12 jaar

·         Leeftijd 12 – 18 jaar

·         Algemeen (dus maakt niet uit welke leeftijd)

1)      Wat is gezond gedrag voor deze groep? (eten / bewegen)

2)      Waarom is het lastig voor ouders?

3)      Wat kun je verzinnen zodat het lukt?

 

Wanneer lukt gedragsverandering bij kinderen? (algemeen)

Begin zo jong mogelijk

Leg uit waarom

Wees ook ouder, zeg ook eens 'nee'.

Doe het zonder dat ze het doorhebben (spelen en bewegen!)

Ouders moeten samenwerken / op 1 lijn zitten

Wees heel helder. Nee = Nee, en niet later toch 'ja'.

Vol is vol, redelijk blijven. Als ze de goede voedingsstoffen binnen hebben is het goed

0 – 4 jaar:

De ouder geeft goede voorbeeld

De ouder is zeer bepalend in de keuze en beslist

Bewegen: neem ze mee, laat ze zelf lopen, spelen, ontdekken

Eten, tip: bord niet te vol

Eten, tip: maak een vrolijk bord met eten of fruit

Eten, tip: maak er een spelletje van (vliegtuig, met ogen dicht proeven)

Eten, tip: eet samen, om en om een hapje

Eten, tip: Leer meteen andere dingen: een DUN of een DIK plakje, een GROOT of een KLEIN hapje, een ROOD of een GROEN hapje.

Les 2 deel 2

Verzin trucs om kinderen beter te laten eten of bewegen.

Vraag aan de groep welke trucs ze kunnen bedenken om kinderen beter te laten eten of bewegen. Het gaat daarbij om dingen die je als ouder doet om ze te stimuleren en te 'verleiden', terwijl het kind het eigenlijk niet door heeft.

Een voorbeeld: een spelletje maken van goed eten. Het kind eet dan veel enthousiaster, heeft soms niet eens door dat hij aan het eten is.

Probeer die trucs eens uit op je kinderen / kleinkinderen / buurkinderen!

 Les 3  Gezond eten           

Les 3:

Wat is gezond?

Hoe kun je dat te weten komen?

Kijk eens wat voor  boodschappen je in huis hebt.

Neem nu de boodschappen  die je veel gebruikt. Plaats je boodschappen op volgorde  van gezond naar niet gezond.

Een belangrijke hulpregel bij het bepalen van gezond eten is of het product nog lijkt op wat het origineel was. Bijvoorbeeld een appel of een tomaat is onbewerkt, dus je kunt ervan uitgaan dat het gezonder is dan appelmoes of tomatensaus uit de fabriek. Daar is suiker, zout, conserveringsmiddel aan toegevoegd.  Een grof bruin brood lijkt meer op het graan waarvan het gemaakt is, dan een cake met fijngemalen meel en veel boter en suiker.

Let op: soms is het lastig om een keus te maken omdat:

Producten soms niet vergelijkbaar zijn (is veel vet beter of slechter dan veel suiker?)

Er verschillende theorieën zijn over eten (bv is melk nu wel of niet gezond?)

Op zich maakt dat niet uit, het doel is dat mensen een gevoel erbij krijgen en een beetje de etiketten gaan lezen.

Wat betreft etiketten:

Wat er het eerst op staat, zit er het meest in. Dus begint het lijstje met voedingsmiddelen met 'suiker' dan zit van alle ingrediënten suiker er het meest in.

Wat je niet snapt, is meestal ook niet zo gezond (E-nummers zijn conserveringsmiddelen).

Wat hebben kinderen nodig?

Kijk in de schijf van vijf voor een overzicht wat kinderen in verschillende leeftijden nodig hebben.

Maak een tabel op het bord en laat mensen gokken wat zij denken hoeveel het is.

En laat ze nadenken of dit ook is wat hun kinderen per dag eten, of dat er nog veel extra bij komt van snoep, frisdrank, koek en zo.

Weet jij wat een kind per leeftijd nodig heeft?

Probeer aan de hand van onderstaande producten eens te kijken of je tet juist hebt.

0 - 3

4 - 8

8 - 12

13 - 18

Brood

Groente

Fruit

Vlees /. vis

Melkproducten

Kaas

Etc

Drinken

Snoep / koek

De schijf van vijf.

Teken de schijf van vijf.

Welke onderdelen zitten er in, en wat zijn de voedingsmiddelen die er dan onder vallen.

(Zoek op het internet de schijf van 5)

Succes en tot de volgende les.

 

   
© 2011-2018 JES-gebied.nl