Gezonde Leefstijl Training

1. Les eigen gedrag

Eigen gedrag: geef je het goede voorbeeld.

Vraag 1: als je kijkt naar je eigen eetgedrag, is dat dan altijd helemaal goed of eigenlijk best wel slecht .

Vraag 2: hetzelfde over je eigen sport- en beweeggedrag.

Nu kom je erachter dat je het niet helemaal goed doet maar dat is echt niet erg.

Dat is helemaal niet erg, maar het is wel goed om zelf te weten wat je goed doet of nog niet.

Wat maakt gedragsverandering lastig?

Druk, geen tijd

Geen zelfvertrouwen

Geen motivatie, te lui

Te groot voornemen

Hoe lukt het wel.

Maak een plan en maak tijd

Doen en ervaren

Iets zoeken wat je leuk vind

Iets belangrijk gaan vinden

Een beloning bedenken

Kleine doelen

En lukt het niet, start opnieuw!

Probeer dit eens te gaan doen.

Volgende week zet ik meer.

1-Basisregels.

Kinderen en eten kan een ware uitdaging zijn.

Hier zal ik de gezonde leefstijl training plaatsen met tips en tricks.

Maar ook wat wel en vooral wat niet te doen.

Doe er uw voordeel mee.

Gezond eten: 6 basisregels

1-Geef je kind zoveel mogelijk water in plaats van sap. In sap zitten veel suikers, dat is niet goed voor de tanden en het gewicht. Wees ook matig met limonade met zoetstoffen. Het is beter om kinderen te laten wennen aan minder zoete smaken.

2- Besmeer de boterhammen altijd met een vet smeersel zoals margarine of boter. Halvarine is eigenlijk niet vet genoeg voor jonge kinderen (onder de 4 jaar). Kinderen hebben de vetten nodig, en ook de vitamines die erin zitten

3- Kies zoveel mogelijk voor volkorenproducten, dus voor volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Het vult beter en er zitten meer vezels en vitamines in

4-Zorg dat je kind voldoende groente en fruit binnenkrijgt. Hier zitten belangrijke vitamines, mineralen en vezels in. Bovendien zijn de eerste levensjaren belangrijk voor de ontwikkeling van eetgewoonten zoals het eten van groente

5-Denk aan de vitamine D-druppels of pillen, tot 4 jaar moeten kinderen 10 microgram per dag extra vitamine D hebben.

6-Baby's jonger dan een jaar mogen absoluut geen honing eten en geen gewone melk drinken.

Ook het onderstaande is belangrijk.

 

Besef je dat de porties kinderkoekjes of andere 'kinderproducten' vaak te groot zijn voor kinderen. Laat zakjes delen, of bewaar wat voor een volgende keer.Snoepen moet kunnen zo af en toe, al lijkt er soms geen eind aan te komen. Bekijk onze tips voor gezond snoepen.Extra vitamines in sapjes, snoep of ijs maken de producten niet gezonder. Trap er niet in.

Voor nu heel heel veel succes.

 

 Lees 2

 

 Gedragsverandering bij je kinderen gaat over gedragsverandering bij kinderen.

 Hoe is  het de afgelopen week  gegaan met ieders goede voornemens om iets van het gedrag te veranderen.

Is het gelukt? Goed gedaan

Is het niet gelukt?  Misschien was uw doel te hoog Het is in elk geval niet erg dat het niet is gelukt.

Probeer het met een kleiner doel nog een keer.

Gedragsverandering bij kinderen, wat is gezond gedrag.

 Gezond gedrag  verschilt per leeftijdsgroep .

Beantwoord voor uzelf  met onderstaande leefftijden wat zou het gedrag kunnen  zijn.

·         Leeftijd 0-3 jaar

·         Leeftijd 4 – 8 jaar

·         Leeftijd 8 – 12 jaar

·         Leeftijd 12 – 18 jaar

·         Algemeen (dus maakt niet uit welke leeftijd)

1)      Wat is gezond gedrag voor deze groep? (eten / bewegen)

2)      Waarom is het lastig voor ouders?

3)      Wat kun je verzinnen zodat het lukt?

 

Wanneer lukt gedragsverandering bij kinderen? (algemeen)

Begin zo jong mogelijk

Leg uit waarom

Wees ook ouder, zeg ook eens 'nee'.

Doe het zonder dat ze het doorhebben (spelen en bewegen!)

Ouders moeten samenwerken / op 1 lijn zitten

Wees heel helder. Nee = Nee, en niet later toch 'ja'.

Vol is vol, redelijk blijven. Als ze de goede voedingsstoffen binnen hebben is het goed

0 – 4 jaar:

De ouder geeft goede voorbeeld

De ouder is zeer bepalend in de keuze en beslist

Bewegen: neem ze mee, laat ze zelf lopen, spelen, ontdekken

Eten, tip: bord niet te vol

Eten, tip: maak een vrolijk bord met eten of fruit

Eten, tip: maak er een spelletje van (vliegtuig, met ogen dicht proeven)

Eten, tip: eet samen, om en om een hapje

Eten, tip: Leer meteen andere dingen: een DUN of een DIK plakje, een GROOT of een KLEIN hapje, een ROOD of een GROEN hapje.

   
© 2011-2018 JES-gebied.nl